Methodologie

  • Online Community (kwalitatieve studie) + CAWI (kwantitatieve online studie)
  • 4001 respondenten representatief voor de Belgische bevolking 18 – 65 jaar
  • Enquêtes afgenomen in december 2018
  • IPSOS in samenwerking met bpost media
  • Meting van de scores inzake belang en evaluatie van zestien essentiële sleutelvectoren in de relatie, betreffende meer dan 40 merken in negen sectoren.
  • Meting van de scores inzake belang en evaluatie van zestien essentiële sleutelvectoren in de relatie, betreffende meer dan 40 merken in negen sectoren.

De sectoren in de studie:

Supermarkets
Supermarkets

Retail DIY
Retail DIY

Retail Home
Retail Home

Retail Fashion
Retail Fashion

Banking
Banking

Insurance
Insurance

Telecom
Telecom

Energy
Energy

Cars
Cars

De emotionele vectoren in het onderzoek:

  • Sociaal verantwoordelijk merk
  • Merk waarop ik kan rekenen en waarin ik vertrouwen kan hebben
  • Merk dat me positief verrast
  • Merk met een bijzonder sympathieke klantendienst/ bijzonder sympathiek personeel
  • Merk dat zich tot mij persoonlijk als klant richt
  • Merk dat mijn persoonlijkheid en/of mijn status weerspiegelt
  • Merk dat me de indruk geeft belangrijk te zijn
  • Merk dat mijn trouw beloont
  • Sympathiek merk dat me een positief gevoel geeft
  • Merk dat me gerust stelt / me het gevoel geeft de juiste keuze te hebben gemaakt
  • Merk dat mijn leven vergemakkelijkt
  • Merk dat me het gevoel geeft tot een groep te behoren
  • Merk dat mijn privéleven respecteert
  • Merk dat me regelmatig op de hoogte houdt
  • Merk dat dicht bij de mensen staat
  • Merk dat zijn beloften houdt

De momentums in de studie:

  • Mijn verjaardag
  • Gelukwensen/woord van dank na registratie/aankoop (online) van een product
  • Nieuwjaar/Kerstmis
  • Een bepaald evenement van een merk (vb.: opendeurdagen, VIP-dagen, workshops, lancering van een nieuw product/dienst)
  • Belangrijke niet-officiële feesten (zoals Moeder- of Vaderdag, de start van het nieuwe schooljaar,…)
  • De verjaardag van de start van mijn klantenrelatie (vb.: klant sinds een jaar bij een bepaald merk)
  • Persoonlijke suggesties na een aankoop (vb.: na aankoop van een paar schoenen, een selectie aanbieden die goed bij de gekochte schoenen zou passen, na afsluiting van een telefoonabonnement extra opties voorstellen,…)
  • De verjaardag van mijn kinderen/mijn partner
  • Persoonlijke mijlpalen (vb.: rijbewijs, afstuderen, aankoop van een huis/appartement, eerste kind, huwelijk, pensioen, verhuizing,…)
  • Bijkomende informatie/tips over een gekocht product
  • Een klacht betreffende gekochte producten/diensten
  • Seizoenswissel (vb.: winterbanden, nieuwe kledingcollectie,…)
  • Als ik de dienst al een hele tijd niet meer gebruikt heb/een merk al lang niet meer gekocht heb (vb.: om suggesties te doen of een promotieaanbod voor te stellen)
  • De update van een situatie (vb.: de staat van je verbruik, saldo getrouwheidspunten, status van een contract,…)
  • Een feit dat niet samenhangt met een bepaald evenement, gewoon om te tonen dat ik als klant van tel ben
  • Na een aankoop om mijn tevredenheid te meten
  • Om in primeur nieuwe producten/diensten te laten ontdekken
  • Om me welkom te heten als nieuwe klant
  • Bij het aflopen van het contract/de relatie

Blijf op de hoogte van de laatste trends en insights rond In-Home Advertising.