Methodologie
- Online Community (kwalitatieve studie) + CAWI (kwantitatieve online studie)
- 4001 respondenten representatief voor de Belgische bevolking 18 – 65 jaar
- Enquêtes afgenomen in december 2018
- IPSOS in samenwerking met bpost media
- Meting van de scores inzake belang en evaluatie van zestien essentiële sleutelvectoren in de relatie, betreffende meer dan 40 merken in negen sectoren.
- Meting van de scores inzake belang en evaluatie van zestien essentiële sleutelvectoren in de relatie, betreffende meer dan 40 merken in negen sectoren.
De sectoren in de studie:
Supermarkets
Retail DIY
Retail Home
Retail Fashion
Banking
Insurance
Telecom
Energy
Cars
De emotionele vectoren in het onderzoek:
- Sociaal verantwoordelijk merk
- Merk waarop ik kan rekenen en waarin ik vertrouwen kan hebben
- Merk dat me positief verrast
- Merk met een bijzonder sympathieke klantendienst/ bijzonder sympathiek personeel
- Merk dat zich tot mij persoonlijk als klant richt
- Merk dat mijn persoonlijkheid en/of mijn status weerspiegelt
- Merk dat me de indruk geeft belangrijk te zijn
- Merk dat mijn trouw beloont
- Sympathiek merk dat me een positief gevoel geeft
- Merk dat me gerust stelt / me het gevoel geeft de juiste keuze te hebben gemaakt
- Merk dat mijn leven vergemakkelijkt
- Merk dat me het gevoel geeft tot een groep te behoren
- Merk dat mijn privéleven respecteert
- Merk dat me regelmatig op de hoogte houdt
- Merk dat dicht bij de mensen staat
- Merk dat zijn beloften houdt
De momentums in de studie:
- Mijn verjaardag
- Gelukwensen/woord van dank na registratie/aankoop (online) van een product
- Nieuwjaar/Kerstmis
- Een bepaald evenement van een merk (vb.: opendeurdagen, VIP-dagen, workshops, lancering van een nieuw product/dienst)
- Belangrijke niet-officiële feesten (zoals Moeder- of Vaderdag, de start van het nieuwe schooljaar,…)
- De verjaardag van de start van mijn klantenrelatie (vb.: klant sinds een jaar bij een bepaald merk)
- Persoonlijke suggesties na een aankoop (vb.: na aankoop van een paar schoenen, een selectie aanbieden die goed bij de gekochte schoenen zou passen, na afsluiting van een telefoonabonnement extra opties voorstellen,…)
- De verjaardag van mijn kinderen/mijn partner
- Persoonlijke mijlpalen (vb.: rijbewijs, afstuderen, aankoop van een huis/appartement, eerste kind, huwelijk, pensioen, verhuizing,…)
- Bijkomende informatie/tips over een gekocht product
- Een klacht betreffende gekochte producten/diensten
- Seizoenswissel (vb.: winterbanden, nieuwe kledingcollectie,…)
- Als ik de dienst al een hele tijd niet meer gebruikt heb/een merk al lang niet meer gekocht heb (vb.: om suggesties te doen of een promotieaanbod voor te stellen)
- De update van een situatie (vb.: de staat van je verbruik, saldo getrouwheidspunten, status van een contract,…)
- Een feit dat niet samenhangt met een bepaald evenement, gewoon om te tonen dat ik als klant van tel ben
- Na een aankoop om mijn tevredenheid te meten
- Om in primeur nieuwe producten/diensten te laten ontdekken
- Om me welkom te heten als nieuwe klant
- Bij het aflopen van het contract/de relatie
Blijf op de hoogte van de laatste trends en insights rond In-Home Advertising.